شنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 18299

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت گفت : شرایط حجاج ایرانی از نظر سلامتی استثنایی است و با توجه به شرایطی که از قبل پیش بینی می شد این موضوع چیزی شبیه یک معجزه است.

دکترمحمد تقی حلی ساز در گفتگو با مهر گفت : به یاد نمی‌آورم در سالهای گذشته از نظر سلامتی حجاج تا کنون وضعیتی مشابه امسال وجود داشته باشد.

وی افزود: همه شاخص‌هایی که از نظر سلامتی داریم، شرایط را بسیار مثبت ارزیابی می‌کند . آمار فوتی ها فقط 5 نفر است که آنهم بر اثر آنفلوآنزا نبوده و زائران هیچ بیماری حادی هم تا کنون نداشته اند .

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های وزارت بهداشت در ارتباط با شیوع و خطر گسترده بیماری آنفلوآنزای نوع A گفت : خدا را شکر می‌کنیم که آن توصیه‌ها را جدی گرفتیم و آن اتفاقات نیفتاد. به گفته حلی ساز شاید علت اصلی این موفقیت آن است که توان درمانی و بهداشتی خودمان را خیلی بیشتر از گذشته بالا بردیم .

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت ادامه داد : اینکه فقط 65 هزار زائر در حج امسال شرکت کرده‌اند طبیعتا باعث افزایش سطح خدمت رسانی می‌شد و دست ما را برای کنترل و مراقبت بیشتر باز می‌کرد.

حلی ساز گفت : طبق آمارهای اعلام شده 20 نفر از 36 هزار زائر مالزیایی در حج امسال از دنیا رفته اند  و این در حالی است که با حضور 65 هزار زائر ایرانی، آمار فوت شدگان تنها 5 نفربود که البته یکی ازآنها هم متأسفانه به دلیل تصادف بود و ربطی به مسایل بهداشتی نداشت.

 وی خاطرنشان کرد : در سال‌های قبل، 50 درصد مراجعان به بیمارستان مکه را بیماران عفونی و تنفسی تشکیل می‌دادند اما امسال بعد از ایام تشریق فقط 10درصد بیماران مشکلات عفونی و تنفسی دارند . امسال مشکلات عضلانی، مفاصل و شکستگی استخوان به نسبت بیشتر است اما در هر حال، بزرگترین مشکل زائران ما بیماری قلبی است.

حلی ساز در مورد موضوع آنفولانزای نوع A هم توضیح داد : به طور قطع و با یقین می‌توان اعلام کرد که ما تا کنون هیچ مورد اثبات شده ابتلا به آنفلوآنزای خوکی در بین حجاج ایرانی نداریم . به این علت که هیچ تستی انجام نشده است چرا که تست، زمانی انجام می شود که علائم بیماری بروز پیدا کند و بحمدالله تا کنون هیچ بیماری از بین حجاج ایرانی به این مرحله نرسیده است تا نیاز باشد آن را تست کنیم؛ اگر مشکلی هم بوده به سرعت بهبود پیدا کرده یا مشخص شده که یک سرماخودرگی ساده بوده است.

رییس هیئت پزشکی حج درباره امکانات درمانی فراهم شده دربیمارستان مکه برای حجاج ایرانی گفت: متخصصان مختلف زنان، چشم پزشکی، قلب، عفونی، تنفسی و بسیاری دیگر و بخش‌های آی‌ سی ‌یو، سی‌سی ‌یو، بخش بستری مردان و زنان، اورژانس، کلینیک دندانپزشکی و تست‌های تشخیصی شامل رادیولوژی، سونوگرافی، آزمایشگاه و عمل‌های سرپایی، گچ‌ گیری، تزریقات و... از امکاناتی است که در بیمارستان مکه مکرمه برای حجاج ایرانی فراهم شده است .

حلی‌ساز درباره داروهای موجود مرکز پزشکی گفت: خیلی از داروهایی که به عربستان آورده‌ایم بلااستفاده مانده و از داروهای معمول سرماخوردگی هم به نسبت سال‌های قبل خیلی کمتر استفاده شده است.

وی درباره سلامتی خودش و همکارانش هم گفت: من و هیچ کدام از همکارانم مریض نشده‌ایم و تیم پزشکی ایران در سلامت کامل به سر می‌برد. این در حالی است که در سال‌های قبل معمولا یک بار به سرماخوردگی مبتلا می‌شدیم.

باور دکتر حلی‌ساز این است که وضعیت سلامت بسیار خوب حجاج کار خدا بوده و قطعا الطاف امام زمان (عج) در این میان تاثیر داشته و بدون شک تلاش‌های تیم پزشکی گوشه کوچکی از کار بوده است و به این آمار جالب توجه اشاره می‌کند که در سال‌های قبل ابتلا به سرماخوردگی حدود 80 درصد بوده که حتی این آمار هم امسال وجود ندارد.

وی افزود : در کجا سراغ داریم که نزدیک به سه میلیون انسان در چنین شرایط هوای آزاد و با وجود تماس‌های نزدیک، نبود شرایط بهداشتی، داشتن فقط یک لباس و آن هم حوله و شرایط دیگر غیر بهداشتی جمع شوند و حتی یک مورد ابتلا به اسهال هم گزارش نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha